Ερωτήσεις - Απαντήσεις »
Πώς εξηγέιται η φράση:"Ότε του πυρός τας γλώσσας διένειμε, εις ενότητα πάντας εκάλεσε";
Σημαίνει ότι ο Θεός διεμέρισε τα έθνη και τις γλώσσες, αλλά τελικά
δια του Αγίου Πνεύματος και δια της διανομής της κοινής γλώσσας του
πυρός οι άνθρωποι απέκτησαν ενότητα μεταξύ τους.Η φράση είναι από την
ημέρα της εορτής της πεντηκοστής και συγκεκριμένα από το κοντάκιο και
στο οποίο γίνεται η σύνδεση ανάμεσα στην αρχική διαίρεση της
ανθρωπότητας σε έθνη (πύργος της βαβέλ) και στην υπέρβαση αυτής της
διαίρεσης με την ίδρυση της Χριστιανικής Έκκλησίας: ‘Οτε καταβάς τας
γλώσσας συνέχεε,διεμέριζεν έθνη ο Ύψιστος, ότε του πυρός τας γλώσσας
διένειμεν,εις ενότητα πάντας εκάλεσε , και συμφώνως δοξάζομεν το
πανάγιον Πνεύμα. ΤΟ ΔΩΡΟ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ (Κάλλιστος Γουέαρ)Σχετικά
με το δώρο του Παρακλήτου την ημέρα της Πεντηκοστής τρία πράγματα είναι
ιδιαίτερα εντυπωσιακά: Πρώτο, είναι ένα δώρο σ’ όλους τους ανθρώπους του
Θεού: «και επλήσθησαν άπαντες Πνεύματος Αγίου» ( Πραξ.2,4). Το δώρο ή
χάρισμα του Πνεύματος δεν απονέμεται μόνο στους επισκόπους και τον
κλήρο, αλλά σε κάθε βαπτισμένο. Όλοι είναι Πνευματοφόροι, όλοι είναι -με
την κατάλληλη έννοια της λέξης -«χαρισματικοί». Δεύτερο, είναι ένα δώρο
ενότητας: «ήσαν άπαντες ομοθυμαδόν επί το αυτό» (Πραξ. 2,1). Το Άγιο
Πνεύμα κάνει τους πολλούς να είναι ένα Σώμα εν Χριστώ. Η κάθοδος του
Πνεύματος την Πεντηκοστή αντιστρέφει το αποτέλεσμα του πύργου της Βαβέλ
(Γεν. 11,7). Όπως λέμε στο Κοντάκιο της Γιορτής της Πεντηκοστής: Ότε
καταβάς τας γλώσσας συνέχεε, διεμέριζεν έθνη ο Ύψιστος· ότε του πυρός
τας γλώσσας διένειμεν, εις ενότητα πάντας εκάλεσε· και συμφώνως
δοξάζομεν το πανάγιον Πνεύμα. Το Πνεύμα φέρνει ενότητα και αμοιβαία κατανόηση, ικανώνοντάς μας να μιλάμε «εν μια φωνή».
Μεταμορφώνει τα άτομα σε πρόσωπα. Για την πρώτη Χριστιανική κοινότητα
στα Ιεροσόλυμα, στην περίοδο αμέσως μετά την Πεντηκοστή, λέγεται ότι
«είχον άπαντα κοινά» και ότι «του πλήθους των πιστευσάντων ην η καρδία
και η ψυχή μία» (Πραξ. 2,44· 4,32)· κι αυτό θάπρεπε νάναι το σημάδι της
κοινότητας του Χριστού της Πεντηκοστής σε κάθε εποχή. Τρίτο, το δώρο του
Πνεύματος είναι ένα δώρο διαφοροποίησης· οι γλώσσες της φωτιάς
«διαμερίζονται» ή «χωρίζονται» (Πραξ. 2,3) και κατανέμονται άμεσα στον
καθένα. Το Άγιο Πνεύμα δε μας κάνει μόνο όλους ένα, άλλά κάνει και
τον καθένα μας διαφορετικό. Στην Πεντηκοστή η πολλαπλότητα των γλωσσών
δεν καταργήθηκε αλλά έπαψε να είναι η αιτία του χωρισμού· όπως
προηγουμένως, ο καθένας μιλούσε στη δική του γλώσσα, αλλά με τη δύναμη
του Πνεύματος ο καθένας μπορούσε να καταλάβει τους άλλους . Για μένα
το να είμαι Πνευματοφόρος σημαίνει ν’ αντιλαμβάνομαι όλα τα διακριτικά
χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μου· σημαίνει να γίνω αληθινά
ελεύθερος, αληθινά ο εαυτός μου μέσα στη μοναδικότητά μου. Η ζωή μέσα
στο Πνεύμα έχει μι’ ανεξάντλητη ποικιλία· είναι σφάλμα και όχι αγιότητα,
ότι είναι ανιαρή και μονότονη. Όπως συνήθιζε να παρατηρεί με ανία ένας
φίλος μου ιερέας, που αφιέρωνε πολλές ώρες κάθε μέρα ακούγοντας
εξομολογήσεις: «τι κρίμα που δεν υπάρχουν καινουργι’ αμαρτήματα!»
Υπάρχουν, όμως, πάντα νέες μορφές αγιότητας.
Ορθόδοξες Απαντήσεις, Μάιος 2008
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου